دسته بندی ها


امروزه طراحی سایت به دو روش کدنویسی با استفاده از زبا نها ی برنامه نویسی مختلف و فریم ورک ها و یا با استفاده از وردپرس  ،wordpress   جوملا و... که محبوبیت زیادی دارد مورد توجه انواع طراحان سایت و برنامه نویسان جهان و بخصوص توسعه دهندگان کشورمان ایران قرار گرفته است.

در این بخش از آموزشگاه کامپیوتر فکور قصد داریم طراحی سایت به دو روش کد نویسی شده و با استفاده از وردپرس را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک بهتر و بهینه تر می باشد پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

وردپرس   Wordpressچیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به کاربران امکان ایجاد و مدیریت وب‌سایت یا وبلاگ را می‌دهد. این ابزار رایگان و متن‌باز که تحت مجوز GPL منتشر می‌شود. وردپرس امروزه یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های CMS است که میلیون‌ها وب‌سایت و وبلاگ در سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند. این یک پلتفرم چند منظوره است که می‌تواند برای ایجاد انواع وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر ایجاد یک وب‌سایت یا وبلاگ ساده، وردپرس همچنین می‌تواند برای ایجاد وب‌سایت‌های پیچیده‌تر، از جمله سایت های فروشگا هی، سایت‌های عضویت و شبکه‌های اجتماعی استفاده شود.

 

دوره پیشنهادی آموزش طراحی سایت با وردپرس wordpress

 

سایت وردپرس یا برنامه نویسی | آموزشگاه فکور

طراحی سایت با استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص

HTML  که زبان پایه هر زبان برنامه نویسی میباشد که مخفف عبارت "Hyper Text Markup Language زبان نشانه‌گذاری ابرمتن) است. این زبان استاندارد نشانه‌گذاری برای ایجاد صفحات وب و برنامه‌های کاربردی وب می‌باشد.

HTML برای ساختاردهی و نمایش محتوا در صفخات وب  مورد استفاده قرار می‌گیرد. محتوا به صورت عناصر HTML نوشته می‌شود که بلوک‌های سازنده صفحات HTML هستند. این عناصر توسط تگ‌هایی نشان داده می‌شوند که شروع و پایان عناصر HTML را مشخص می‌کنند. کد HTML مجموعه‌ای از کدهای کوتاه است که توسط فرانت کار سایت در یک فایل متنی با فرمت html نوشته می‌شود. این کدها توسط مرورگر وب تفسیر شده و سپس به عنوان محتوای قابل مشاهده صفحه وب نمایش داده می‌شوند. علاوه بر متن، HTML همچنین می‌تواند برای قرار دادن تصاویر، ویدیوها و سایر محتوای چند رسانه‌ای در یک وب‌سایت مورد استفاده قرار گیرد.

 

دوره پیشنهادی: دوره توانمند سازی برنامه نویسی

 

تفاوت بین یک وب سایت کدنویسی شده  و سایت وردپرسی چیست؟

اگر یک توسعه دهنده وب هستید، احتمالاً از شما پرسیده شده است که "آیا وب سایت خود را با یک زبان برنامه نویسی مثل  php,javascript,یا وردپرس بسازم؟ بیایید برای کمک به شما در تصمیم گیری ، تفاوت های بین وب سایت های کدنویسی شده و سایت های وردپرسی را بررسی کنیم. وب سایت های برنامه نویسی شده یک وب سایت  کدنویسی شده یک وب سایت ایستا یا پویایی است که با استفاده از کد HTML,css,php,javascript   و یا فریم ورک هایی مثل: react,vujs,next,laravel,... ایجاد می شود، به این معنی که محتوای سایت قابل تغییر است .

مزیت اصلی یک وب سایت  کد نویسی شده این است که به توسعه دهنده (فرانت کار)کنترل کامل بر ظاهر ui، و عملکرد سایت  را می دهد.

اگر با کد نویسی آشنا هستید، می توانید یک وب سایت داینامیک ایجاد کنید که نیازها و مشخصات شما را برآورده کند. با این حال، ساخت یک وب سایت برنامه نویسی شده می تواند زمان بر باشد و نیاز به هزینه اولیه زیادی داشته باشد. وب سایت های کد نویسی شده  به طور کلی سبک هستند و سریعتر بارگذاری می شوند. همچنین از وب سایت های وردپرس امن تر هستند زیرا هکرها نمی توانند به راحتی کد را دستکاری کنند. وب سایت های وردپرس از سوی دیگر، یک وب سایت وردپرس یک وب سایت ایستا یا پویا است که بدون نوشتن هیچ کدی تحت سیستم مدیریت محتوای وردپرس (CMS) ایجاد می شود.

برای طراحی یک وب سایت وردپرسی کافی است  کمی با زبان html, css آشنا باشید و بعد کار تمام است و شروع به طراحی یک وب سایت در کمترین زمان ممکن می کنید.

CMS چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک ربات  است که برای ایجاد، ویرایش، مدیریت و انتشار محتوای وب سایت استفاده می شود CMS ها به طور معمول برای وب سایت ها و وبلاگ ها استفاده می شوند، اما می توانند برای انواع دیگر مانند برنامه های تلفن همراه، بازی های ویدیویی و  سایر پلتفرم ها نیز استفاده شوند. وب سایت های وردپرس توسط یک پایگاه داده پشتیبانی می شوند که تمام محتوای سایت شما را در خود جای می دهد. هنگامی که کسی از سایت شما بازدید می کند، CMS داده های مرتبط را از پایگاه داده بازیابی می کند و به صورت پویا یک صفحه ایجاد می کند. این کار افزودن، حذف یا ویرایش محتوا بدون کدنویسی را آسان می کند. وردپرس تمام کارهای سمت بک اند سایت را برای شما انجام می دهد و به روز نگه داشتن آن بدون صرف تلاش زیاد آسان است. نکته منفی این است که از آنجایی که وردپرس به قالب ها و افزونه ها وابسته است، می تواند امنیت کمتری داشته باشد و بیشتر در معرض حملات هکرها قرار گیرد. همچنین وب سایت های وردپرسی در مقایسه با وب سایت های کد نویسی از نظر سفارشی سازی انعطاف پذیری کمتری دارند.

وب سایت کد نویسی شده چیست؟

یک وب سایت  کدنویسی شده وب سایتی است که با استفاده از کد html,css  و یا با استفاده از فریم ورک های آماده همانند : Tailwind css, Bootstrap با استفاده از زبان های برنامه نویسی جاوا اسکریپت و یا پی اچ پی نوشته می شوند. مزایا و معایب وردپرس در حالی که وردپرس یک پلتفرم عالی برای ایجاد وب سایت است، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

بنابراین در این مرحله بیایید نگاهی سریع به مزایا و معایب ساخت وب سایت خود بر روی وردپرس داشته باشیم.

  • مزایای وردپرس wordpress

 ۱. وردپرس رایگان و متن باز است این بدان معناست که هر کسی می تواند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از وردپرس برای ایجاد وب سایت یا وبلاگ استفاده کند. علاوه بر این، جامعه بزرگی از توسعه دهندگان وجود دارند که در بهبود وردپرس مشارکت می کنند، به این معنی که دائما ویژگی های جدید اضافه می شود و اشکالات به صورت رایگان برطرف می شوند.

۲. سهولت استفاده یکی از بزرگترین مزایای وردپرس، سهولت استفاده از آن است. حتی اگر از نظر فنی متخصص نیستید، همچنان می توانید با استفاده از وردپرس یک وب سایت یا وبلاگ زیبا ایجاد کنید. این پلتفرم با یک رابط کاربری بصری و ابزارهای آسان برای استفاده ارائه می شود که ایجاد محتوا را به امری ساده تبدیل می کند.

۳. انعطاف پذیری وردپرس یک پلتفرم بسیار انعطاف پذیر برای ایجاد و مدیریت یک وب سایت است. فرقی نمی کند بخواهید یک وبلاگ ساده یا یک وب سایت پیچیده ایجاد کنید، این پلتفرم همیشه به کارتان می آید. این پلتفرم همچنین دارای هزاران قالب و افزونه است که می توانید با استفاده از آنها سایت خود را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی سازی  کنید.

  • معایب وردپرس

۱. هزینه های پنهان 

با وجود اینکه وردپرس یک  پلتفرم رایگان و متن باز است، اما  طراحی و اجرا یک وب سایت روی این سیستم مدیریت محتوای محبوب با برخی هزینه های پنهان همراه است. برخی از هزینه هایی که متحمل خواهید شد عبارتند از خرید یک نام دامنه، هاستینگ، گواهینامه SSL و خرید قالب ها و افزونه های پریمیوم که خود این قالب ها و پلاگین ها در برخی موارد هزینه های زیادی را بر روی دوش شما می گذارد.

۲. امنیت پایین وردپرس از آنجایی که وردپرس یک پلتفرم محبوب است، اغلب مورد هدف هکرهایی قرار می گیرد که به دنبال آسیب پذیری هایی هستند که بتوانند از آنها سوء استفاده کنند. در حالی که راه هایی برای ایمن سازی سایت وردپرس شما وجود دارد (به عنوان مثال، با نصب افزونه های امنیتی)، توجه داشته باشید که هیچ پلتفرمی 100٪ در برابر هکرها امن نیست. اگر تصمیم دارید از وردپرس برای وب سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید.

۳. عملکرد ضعیف سایت های وردپرس گاهی اوقات به دلیل تمام کدهایی که در سمت بک اند سایت اجرا می شوند، ممکن است کند و ضعیف عمل کنند. اگر افزونه های زیادی داشته باشید یا از یک تم یا قالب آماده استفاده کنید، ممکن است سایت شما به کندی بارگذاری شود . برای حفظ عملکرد سایت خود در بالاترین سطح، باید نحوه به روز رسانی افزونه های وردپرس و نحوه حذف یا غیرفعال کردن افزونه ها را بخوبی بلد باشید.

مزایای وب سایت های کدنویسی شده چیشت؟

  • مزایای سایت اختصاصی 

۱. ساده و آسان: برای توسعه وب سایت های برنامه نویسی شده ساده و آسان برای توسعه هستند. نیازی به نرم افزار یا پلتفرم های پیچیده نیست. برای ایجاد چنین وب سایت هایی نیاز به دانش روز برنامه نویسی دارید.

۲. میزبانی آسان :وب سایت های کدنویسی شده را می توان در هر سرور وب میزبانی کرد.

۳. سرعت بارگذاری بالا: وب سایت های ساخته شده با کد نویسی سریع و سبک هستند. از آنجایی  که کد ها بصورت روان نوشته می شوند در نتیجه به سرعت بارگذاری می شوند. این امر به بازدیدکنندگان یا کاربران  سایت شما یک تجربه خوب و  سریع را ارائه می دهد.

۴. امنیت بالا: وب سایت های کدنویسی شده نسبت به سایر انواع وب سایت ها ایمن تر هستند زیرا تقریبا هیچ حفره امنیتی مثل وردپرس ندارند تا هکرها از آن استفاده کنند و به سایت شما آسیب برسانند این امر آنها را به انتخابی ایده آل برای کسب و کارهایی تبدیل می کند که می خواهند از داده های خود و داده های مشتریان و کاربران خود در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کنند

 

وردپرس یا کدنویسی | آموزشگاه فکور

  • معایب وب سایت های برنامه نویسی شده

1.    نیاز به هزینه اولیه بالا نسبت به وردپرس

طراحی این نوع سایت ها ممکن است هزینه اولیه بیشتری را نسبت به طراحی سایت وردپرسی داشته باشد اما مسلما هزینه نگه داری آن از سایت های وردپرسی در دراز مدت کمتر خواهد بود و همین امر باعث صرفه جویی در هزینه ها در آینده خواهد شد.

۲. نیاز به دانش فنی برنامه نویسی اگر می خواهید یک سایت را  از صفر تا 100 برنامه نویسی کنید ، به دانش فنی کد نویس نیاز دارید این شامل دانش زبان های HTML و CSS و برخی فریم ورک های محبوب خواهد بود.

۳. انعطاف پذیری کمتر پس از توسعه یک وب سایت ، ایجاد تغییرات با کد نویسی دوباره  می تواند دشوار باشد. این می تواند برای کارفرمایانی که می خواهند بدون نیاز به استخدام توسعه دهنده در هر بار، خودشان تغییراتی ایجاد کنند، سخت و غیر ممکن خواهد بود.

کلام آخر

طراحی سایت  به روش برنامه نویسی و یا با وردپرس می تواند بهترین گزینه ها برای شما باشد. اما انتخاب این که وردپرس باشد یا یک فریم ورک بستگی به سیاست و آینده نگری شما دارد. پس بهتر است در این زمینه با یک توسعه دهنده وب یا developer مشورت کنید تا بهترین تصمیم را برای کسب و کار خود گرفته باشید .

 

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 5 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است