دسته بندی ها


در این مقاله قصد داریم به یک سؤال پرتکرار که از مدرسین آموزشگاه آنلاین برنامه نویسی ما پرسیده می‌شود پاسخ دهیم .

 

چرا همه ما باید در سال 2024 برنامه نویسی یاد بگیریم؟

 

تقریباً 180 سال پیش، پدیده‌ای در سیاره ما ظهور کرد و چهره آن را برای همیشه تغییر داد. نه، منظورم اختراع الکتریسیته یا لامپ نیست، همه شما با آن داستان آشنا هستید. من از ظهور زبان‌های برنامه نویسی صحبت می‌کنم.

 

دوره پیشنهادی: آموزش برنامه نویس پروژه محور

برنامه نویسی چیست و چه فوایدی دارد؟

 

به طور خلاصه، برنامه‌نویسی یک مجموعه دستورالعمل است که با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی برای انجام یک کار خاص توسط کامپیوتر نوشته می‌شود.

برای بهتر درک کردن این موضوع، فرض کنید باید یک فنجان چای برای یک مهمان درست کنید، احتمالاً:

1- آب را بجوشانید.

2- چای خشک را به آب جوش اضافه کنید.

3- مدت زمان معینی را صبر کنید.

و الان چای شما آماده است.

در اینجا، شما با استفاده از دستورالعمل‌های نوشته شده به زبان فارسی، کار تهیه چای برای مهمانتان را انجام دادید به همین ترتیب، برای برقراری ارتباط با کامپیوتر، از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنیم.

 

اهمیت برنامه نویسی چیست | آموزشگاه فکور

 

هیجان انگیزه که بگویم با برنامه‌نویسی، می‌توانیم شاهکارهای خیره‌کننده‌ای انجام دهیم که به صورت دستی غیرممکن است. از برنامه‌های پیام‌رسانی گرفته تا حسگرهای بیومتریک، از بازی‌های ویدیویی تا خدمات تحویل غذا، امروزه همه چیز با استفاده از نرم‌افزار اجرا می‌شود. ما در حال حاضر به طور عمیق در دنیای برنامه‌نویسی غوطه ور شده‌ایم و دنیای بدون آن اکنون غیر قابل تصور است.

پس از اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالا Plankalkül که توسط کنراد زوزه بین سال‌های 1942 و 1945 توسعه یافت، ما راه درازی را طی کرده‌ایم.

آیا منطقی نیست که از خودمان بپرسیم چه چیزی زندگی ما را اداره می‌کند؟

 

مقاله پیشنهادی: زبان برنامه نویس پایتون چیست؟

 

واقعاً چرا باید برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

 

۱) فرصت خلق نوآوری

 

نفت در قرن نوزدهم و بیشتر قسمت‌های قرن بیستم جهان را تحت تأثیر قرار داد. کسب و کارهای بزرگ بر پایه نفت شکل گرفتند و مشکلات بزرگی در سراسر جهان را حل کردند. شما قطعاً درباره انقلاب صنعتی که چهره زمین را تغییر داد شنیده‌اید.

در سال 2024، موضوع برنامه‌نویسی مسئله اصلی مورد بحث است. تقریباً همه شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، آمازون، فیسبوک و غیره می‌توانند این موضوع را تأیید کنند حتی کسب‌وکارهای سنتی مانند والمارت هم برای باقی ماندن در عرصه رقابت تجارت و بازار، تکنولوژی برنامه نویسی را به کار می‌برند.

زمینه‌های نوآوری در برنامه‌نویسی بی‌نظیر است. آیا می‌خواهید غذا به خانه مشتریان خود تحویل دهید؟ یک برنامه برای این منظور وجود دارد. آیا می‌خواهید برنامه‌ای برای یادآوری و سر و سامان دادن قرارهای ملاقاتتان بسازید؟ یک برنامه دیگر برای این منظور وجود دارد. آیا به ماشین‌های خودران علاقه دارید؟ آن‌ها با استفاده از برنامه‌نویسی هوش مصنوعی ساخته می‌شوند.

در اصل، برنامه‌نویسی یک شاه کلید برای حل مسائل و مشکلات اکثر افراد است. اگر اصول آن را بفهمید، می‌توانید راه‌حلی خلاقانه برای هر مسئله خاصی ترسیم کنید یا در واقع بهتر است بگوییم راه‌حل خود را بسازید همچنین شما می‌توانید برای جهان و نسل‌های آینده ابزارهای کاربردی خلق کنید، یادگیری برنامه نویسی به شما اجازه می‌دهد ایده‌های خود را به دنیای واقعی بیاورید. البته می‌توانید یک توسعه‌دهنده را استخدام کنید تا ایده‌های شما را به واقعیت تبدیل کند اما شما خودتان می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش جامع برنامه نویسی به برنامه‌نویس مسلط شوید و ابزارهای مورد نیازتان را خودتان بسازید.

 

چرا برنامه نویس شویم | اموزشگاه فکور

 

۲) توسعه مهارت‌های حل مسئله از طریق برنامه‌نویسی

 

یادگیری برنامه‌نویسی می‌تواند به شما در توسعه مهارت‌های حل مسئله کمک کند. رویکرد انتزاعی و ساختار یافته‌ای که در هنگام نوشتن کد برای برنامه‌ها اتخاذ می‌کنید، به شما امکان می‌دهد به مسائل از دیدگاه‌های مختلف نگاه کنید. برنامه‌نویسی می‌تواند تفکر ساختاری و خلاقیت شما را توسعه دهد. به عنوان مثال، در زمینه ساختارهای داده و الگوریتم‌ها، شما یاد می‌گیرید چگونه بهترین روش‌ها برای جستجو و مرتب‌سازی داده‌ها را انتخاب کنید، چه ساختارهای داده‌ای را برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کنید و چه روش‌هایی را برای حل یک مسئله خاص انتخاب کنید. این یادگیری‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور موثرتری به مسائل نگریسته و آن‌ها را حل کنید. این مهارت‌ها نه تنها در برنامه‌نویسی، بلکه در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما نیز قابل استفاده هستند.

 

۳) ترکیب مهارت‌های فنی و خلاقیت در برنامه نویسی

 

همه صنایع به شما این فرصت را نمی‌دهند که از مهارت‌های فنی و خلاقانه خود، همانطور که برنامه‌نویسی اجازه می‌دهد، استفاده کنید. برنامه‌نویسی بر شناسایی مسائل و حل آن‌ها تمرکز دارد. با این حال، همیشه مشکلات یکسانی برای حل وجود نخواهد داشت، به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را حل کنید و در عین حال هر بار راه‌حل‌های جدیدی پیدا کنید. این باعث می‌شود برنامه‌نویسی به یک حرفه بسیار چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز تبدیل شود.

 

۴) درک بهتر دنیای اطرافتان

 

همانطور که اشاره کردیم، ما هر روزه با نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی مختلفی سر و کار داریم. به طور پیوسته از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، ساعت‌های هوشمند و غیره استفاده می‌کنیم. آیا کنجکاو نمی‌شوید که این همه چیز چگونه کار می‌کنند؟ یا آیا هرگز فکر کرده‌اید که چگونه با کلیک بر روی یک دکمه مقادیر زیادی پول منتقل می‌شود؟ یادگیری برنامه‌نویسی، شما را در آنچه در پشت صحنه اتفاق می افتد آگاه می‌کند.

به عنوان مثال، چگونگی عملکرد یک پلتفرم خاص مانند اینستاگرام را می‌توانید درک کنید. شما می‌توانید فرایند تفکری را که در پشت تحولات فناوری در جهان در حال رخ دادن است را درک و سپس معکوس مهندسی کنید.

هنگامی که بر این جادو مسلط شدید، می‌توانید یکی مانند آن را برای خودتان بسازید.

 

آینده برنامه نویسی چگونه است | آموزشگاه فکور

 

 

۵) بهبود منطق و مهارت‌های استدلالی

 

نوشتن کد منطقی با استفاده از رابطهٔ علت و معلولی شناخته شده در برنامه‌نویسی، برای ایجاد یک نتیجه قابل اعتماد و سازماندهی شده، ضروری است. شما یاد می‌گیرید که ممکن است به‌طور ناخواسته اشکالاتی را در کد وارد کرده باشید و چگونه آنها را پیدا و اصلاح کنید. شما باید یک قطعه کد را به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم کرده و همچنین همه کد را در نظر گرفته تا این مشکلات را شناسایی کنید. این نوع استدلال منطقی می‌تواند در شرایط دیگری نیز در دنیای واقعی و در زندگی شخصی‌تان سودمند باشد.

 

۶) افزایش استقامت و بردباری

 

 آلبرت اینشتین جمله معروفی دارد که می‌گوید: "من خیلی باهوش نیستم، فقط مدت طولانی‌تری با مشکلات سر و کله می‌زنم." این نقل قول بر اهمیت استقامت تأکید می‌کند. در بسیاری از زمینه‌ها، استقامت حتی مهم‌تر از استعداد یا ضریب هوشی است و شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از چیزهایی که استقامت فوق‌العاده ایجاد می‌کند کد نویسی است. مردم اغلب کنجکاو هستند که بدانند آیا می‌توان مهارت‌های نرم مانند مهارت تاب‌آوری و صبر را آموزش داد یا خیر؟ وقتی شما برنامه‌ای را می‌نویسید و با صدها خط کد، خطاهای متعدد، اشکال‌زدایی و بازگشت به عقب برای بررسی خطاهای بیشتر قبل از اتمام پروژه، سر و کار دارید، به طور ناخود آگاه مهارت صبر، استقامت و همچنین پشتکار به جز جدایی ناپذیر برنامه‌نویسی تبدیل می‌شود.

به این فکر کنید، شما تمام تلاشتان را برای تکمیل یک پروژه می‌کنید و در عین حال ممکن است که به‌طور ناخواسته هنوز خطاهایی در کدتان وجود داشته باشد. یافتن و رفع این خطاها کاری دشوار است. گاهی اوقات، یک نقطه یا ویرگول از دست رفته در کد شما می‌تواند باعث شود که پروژه بدون نقص کار نکند. ساعت‌های طولانی برنامه‌نویسی شما را به

ساعت‌های طولانی برنامه‌نویسی شما را به توانایی استقامت و حفظ ذهنیت مثبت علیرغم همه چالش‌ها مجهز می‌کند.

 

برنامه نویسی از پایه تا پیشرفته | اموزشگاه فکور

 

 

۷) راه اندازی کسب و کار خودتان

 

خود اشتغالی یک سبک زندگی پر چالش است که بسیاری از برنامه نویسان انتخاب کرده‌اند. آشنایی با مهارت‌های برنامه نویسی به شما امکان راه اندازی کسب و کار خود را می‌دهد. این می‌تواند شامل ایجاد یک فروشگاه آنلاین، تأسیس یک شرکت طراحی وب سایت، توسعه برنامه‌های موبایل، ارائه دوره‌های آنلاین برنامه نویسی و تدریس خصوصی و بسیاری از موارد دیگر باشد.

به عنوان مثال، Calendly یک پلتفرم مفید است که مشکل اصلی زمان بندی جلسات و پیام‌های ایمیل پشت سر هم برای برگزاری جلسات را حل می‌کند. این پلتفرم اتوماسیون زمان‌بندی است که ویژگی‌های متعددی مانند فرم‌های راه‌اندازی، اولویت‌های قابل دسترسی، نظرسنجی‌های جلسه و غیره را در یک مکان فراهم می‌کند.

به طور مشابه، ابزارهای SaaS زیادی مانند Trello، Elink و Buffer وجود دارند که چالش‌های ساده‌ای مانند مدیریت وظایف، مدیریت محتوا و مدیریت رسانه‌های اجتماعی را حل می‌کنند و به کاربران در زمینه‌های مختلف کاری کمک می‌کنند و در نتیجه بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهند. در واقع، اکنون نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانند اسکریپت‌های گسترده را با صدای شما به گفتار تبدیل کنند یا 10 پیشنهاد مختلف برای یک نسخه ارائه دهند.

اگر دانش برنامه‌نویسی خوبی دارید، می‌توانید راه‌حل‌های ساده و در عین حال نوآورانه‌ای را برای این نیازها ایجاد کنید و بدون نیاز به استخدام یک توسعه دهنده، یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید.

 

۸) فرصت‌های شغلی و انعطاف‌پذیری شغلی

 

از آنجایی که دنیا بر اساس فناوری عمل می‌کند، نمی‌توان انکار کرد که برنامه نویسان و توسعه دهندگان از جمله افراد حرفه‌ای هستند که کارفرمایان به دنبال آنها هستند. با توسعه صنعت و ظهور محصولات و خدمات جدیدتر، تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد. رشته‌های علوم کامپیوتر با ۷۱ درصد درآمد بیشتر از رشته‌های علوم اجتماعی و هنر متمایز هستند. بر اساس اطلاعات شبکه اجتماعی LinkedIn، 70000 تا 80000 فرصت شغلی برای نقش‌های مختلف برنامه‌نویسی مانند مهندس نرم افزار، توسعه دهنده فرانت‌اند، مهندس داده، تحلیلگر فناوری اطلاعات، توسعه دهنده بک‌اند و بسیاری دیگر وجود دارد.

به طور کلی، داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی می‌تواند شما را به طور کلی به یک نامزد مطلوب تبدیل کند و به شما انعطاف بیشتری در بازار کار بدهد. در مقایسه با سایر نامزدها، رزومه شما ممکن است معمولاً از مهارت‌های برنامه نویسی قوی‌تری بهره برداری کند. حتی اگر موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید شامل برنامه‌نویسی نباشد، ممکن است همچنان از استعدادهای خود برای ارائه راه‌حل‌های دیگری استفاده کنید که می‌توانید برای شرکت مفید باشید و تعهد خود را به رشد نشان دهید. علاوه بر این، برنامه نویسان همچنین انعطاف پذیری در انتخاب نوع کاری که به آن علاقه دارند و محلی که می‌خواهند در آن کار کنند را دارند. روندهای اخیر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از متخصصان فناوری از راه دور یا از خانه کار می‌کنند.

 

۹) کسب درآمد دلاری با یادگیری برنامه نویسی

 

ما در عصر فناوری زندگی می‌کنیم و رشد فناوری به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. از آنجایی که استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیکی هر سال در حال افزایش است، همیشه تقاضای زیادی برای برنامه‌نویسان وجود خواهد داشت. اداره آمار کار آمریکا اعلام کرده است که در این دهه، مشاغل برنامه‌نویسی کامپیوتر بیشتر برای کسانی که خارج از ایالات متحده هستند در دسترس خواهد بود. این به دلیل این حقیقت است که شرکت‌ها در نظر دارند افراد را در سراسر جهان استخدام کنند زیرا دستمزدهای کمتری به آنها پرداخت می‌کنند و شما هم با گذراندن دوره‌های آموزش برنامه نویسی آنلاین یا حضوری به این گروه از افراد که درآمد ارزی کسب می‌کنند اضافه شوید.

با این حال، مشاغلی مانند توسعه نرم‌افزار، توسعه وب، تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری و سایر مشاغل، چشم‌انداز شغلی خوبی را برای ۱۰ سال آینده نشان می‌دهند. رشد تخمینی آنها برای مشاغل توسعه نرم‌افزار بین ۹٪ تا ۲۱٪ است.

 

آموزش برنامه نویسی انلاین و حضوری

 

۱۰) عضویت در جامعه بین المللی  برنامه نویسان

 

برنامه‌نویسی یک زبان جهانی است و بسیاری از کدهای کامپیوتری مختلف در سراسر جهان در طیف گسترده‌ای از مشاغل و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود. اگر یک برنامه‌نویس هستید، یا حتی اگر تازه شروع کرده‌اید، می‌توانید با هزاران توسعه دهنده صنعت معتبر تعامل داشته باشید و ایده‌ها، دیدگاه‌ها و راه حل‌ها را در پلتفرم‌هایی مانند GitHub، Stack Overflow، Dev.to و بسیاری دیگر به اشتراک بگذارید.

می‌توانید از برنامه‌نویسان کشورهای دیگر در مورد چگونگی حل مشکلات خاص الهام بگیرید و سعی کنید آن را برای مکان خود شخصی سازی کنید. چه کسی می‌داند، حتی ممکن است در سرمایه‌گذاری‌های جدید با آنها همکاری کنید.

 

کلام آخر

 

تشویق شما به شروع سفر برنامه‌نویسی خود در سال ۲۰۲۴ می‌تواند دنیایی از فرصت‌ها را در چشم‌انداز فناوری، که همیشه در حال تکامل است، برای شما باز کند. تقاضا برای برنامه‌نویسان همچنان در حال افزایش است و یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی می‌تواند شما را با مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت در این زمینه پویا مجهز کند.

با پیشرفت فناوری، امکانات در حوزه برنامه‌نویسی نیز افزایش می‌یابد. استفاده از هنر کدنویسی می‌تواند به مسیرهای شغلی متعددی منجر شود، از توسعه وب تا توسعه بازی، که هر کدام مجموعه‌ای از چالش‌ها و پاداش‌های منحصر به فرد خود را ارائه می‌کنند. چه به خلاقیت توسعه وب فرانت‌اند یا نوآوری در توسعه برنامه‌های موبایل کشیده شوید، یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی می‌تواند دروازه‌ای برای رسیدن به یک حرفه کامل و تأثیرگذار باشد.

با شروع این سفر، به یاد داشته باشید که چشم‌انداز برنامه‌نویسی غنی و متنوع است. هر زبانی نقاط قوت و کاربردهای خاص خود را دارد که به بخش‌های مختلف در صنعت پاسخ می‌دهد.

از لحظه‌ای که در سال ۲۰۲۴ تصمیم گرفتید وارد قلمرو برنامه‌نویسی شوید، می‌توانید در دوره‌های آموزش جامع برنامه نویسی مجتمع آموزشی فکور ثبت نام کنید و در کلاس‌های آموزش آنلاین برنامه نویسی یا دوره‌های حضوری شرکت کنید و از فرآیند یادگیری لذت ببرید و خود را در خط مقدم نوآوری‌های تکنولوژیکی قرار دهید. زمان یادگیری برنامه‌نویسی فرارسیده است و با فداکاری و پشتکار می‌توانید از قدرت آن برای شکل دادن به آینده‌ای قابل توجه برای خود استفاده کنید.

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است