دسته بندی ها


آیا تا به حال به  این فکر کردید که چرا زبان برنامه نویسی پایتون اینقدر محبوب هست؟

راز موفقیت و شهرت جهانی پایتون چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون Python یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز، سطح بالا و همه منظوره است که شامل ویژگی‌های برنامه‌نویسی شی گرا، ساختاری و کاربردی است. از آنجایی که پایتون در سیستم‌عامل‌های کراس پلتفورم عمل می‌کند، می‌توان از آن برای توسعه یک سری برنامه‌های کاربردی، شامل برنامه‌های وب، بازی، برنامه‌های سطح سازمانی، برنامه‌های ML، پردازش تصویر، پردازش متن و ... استفاده کرد. اما فراتر از سادگی و همه‌کاره بودن، چیزی که پایتون را محبوب کرده است مجموعه گسترده‌ای از فریم ورک ها، کتابخانه ها و بسته‌های آن است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از توسعه و همچنین نیازهای برنامه نویسان را فراهم کند.

در این بخش از آموزشگاه فکور با ما همراه شوید.

 

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

 

پایتون یک زبان سطح بالا است . از آنجایی که پایتون یک زبان سطح بالا است، نیازی به  معماری سیستم آن نیست، نیازی به انجام مدیریت حافظه نیست. این ویژگی به سازگاری کاربر با پایتون کمک می‌کند. بر خلاف زبان‌های کامپایل شده مانند C++ و Jave که در آن شما باید کد را کامپایل  و سپس اجرا کنید، پایتون یک زبان تفسیر شده است. این به این معنی است که پایتون کدها را خط به  خط اجرا می‌کند. این کار، اشکال‌زدایی کد پایتون را آسان می‌کند، زیرا می‌توانید آن را در هنگام نوشتن کد انجام دهید.

 

قدم اول یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

 

پایتون دارای کتابخانه ها و فریم ورک های زیادی است که مهم ترین این فریم ورک ها عبارتند از:

  • فریم ورک جنگو
  • فریم ورک فلاسک
  • فریم ورک باتل

قدم اول برای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون درک تمامی مفاهیم اولیه و پیشرفته این زبان و سپس  انتخاب فریم ورک مناسب است. زبان برنامه نویسی پایتون هم شی گرا و هم کاربردی است یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا زبانی است که می‌تواند داده‌های دنیای واقعی را مدل‌سازی کند، در حالی که زبان تابعی بر روی توابع تمرکز دارد . پایتون از هر دو ویژگی‌های برنامه‌نویسی شی گرا و تابعی پشتیبانی می‌کند.

 

دوره پیشنهادی: آموزش برنامه نویسی پایتون

 

پایتون قابل تعمیم است

پایتون یک زبان قابل توسعه است، زیرا به شما اجازه می‌دهد تا بخش‌های خاصی از کد پایتون خود را در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند C++ بنویسید. به‌طور مشابه، شما می‌توانید کد پایتون خود را در کد منبع زبان‌های دیگر بنویسید. این به شما اجازه می‌دهد تا توابع اسکریپت‌نویسی پایتون را به یک کد نوشته شده در زبان دیگر ادغام کنید. این همچنین منجر به تعدادی از برنامه‌های کاربردی برنامه‌نویسی پایتون می‌شود که طبق نیاز توسعه یافته‌اند.

 

کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون | آموزشگاه فکور

 

کاربردهای اساسی زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

 

 1. پایتون برای توسعه دهندگان وب 

 

 پایتون فریم ورک ها و کتابخانه های زیادی را برای توسعه وب ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، شما Django، هرم، فلاسک،  برای توسعه چارچوب‌های وب و حتی سیستم‌های مدیریت محتوای پیشرفته مانند Plone و Django CMS دارید. این چارچوب‌های وب با کتابخانه‌ها و ماژول‌های استاندارد که به زبان پایتون نوشته شده‌اند که وظایفی مانند مدیریت محتوا، تعامل پایگاه داده و تعامل با پروتکل‌های اینترنتی مانند HTTP، SMTP، XML، JSON، FTP، IMAP و POP را ساده می‌کنند.

2. توسعه بازی های کامپیوتری با استفاده از پایتون

 

همان طور که قبلا اشاره کردیم، پایتون با بسیاری از فریم ورک ها که برای توسعه بازی‌های کامپیوتری و موبایل مفید هستند، تعامل دارد. به عنوان مثال، کتابخانه‌هایی مانند PySoy یک موتور بازی سه بعدی که از پایتون 3 پشتیبانی می‌کند) و PyGame دو کتابخانه مبتنی بر پایتون هستند که به‌طور گسترده برای توسعه بازی‌ها استفاده می‌شوند. پایتون پایه و اساس بازی‌های محبوبی چون میدان نبرد 2، فری‌ها بر روی آتش، دنیای تانک‌ها، توون‌تاون آنلاین از دیزنی، اعتصاب وگا و مدنیت-4 است. به غیر از توسعه بازی، طراحان بازی همچنین می‌توانند از پایتون برای توسعه ابزار برای ساده کردن اعمال خاص مانند طراحی سطح یا ایجاد یک گراف گفتگو استفاده کنند. همچنین، پایتون به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی توسط بسیاری از برنامه نویسان استفاده می‌شود.

 

3. توسعه برنامه های کاربردی علمی و عددی توسط پایتون

 

پایتون به لطف پایگاه عظیم کتابخانه‌ای، تبدیل به یک ابزار حیاتی در محاسبات عددی و علمی شده‌است. در واقع، پایتون پایه و اساس را برای کاربردهایی فراهم می‌کند که با محاسبات و پردازش داده‌های علمی سر و کار دارند. برنامه‌هایی مانند نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی FreeCAD  Abaqus   نرم‌افزار روش اجزای محدود). برخی از مفید‌ترین فریم ورک های پایتون برای محاسبات علمی و عددی عبارتند از:

  • SciPy کتابخانه عددی علمی
  • پاندا (کتابخانه تجزیه و تحلیل داده ها)
  • آی‌پایتون( پوسته فرمان )
  • پایتون عددی (بسته عددی اصلی)
  • ابزار زبان طبیعی (تحلیل ریاضی و متن)

 

4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با پایتون

 

مدل‌ها و پروژه‌های هوش مصنوعی ذاتا با مدل‌های نرم‌افزاری سنتی متفاوت هستند. هنگامی که ما در مورد پروژه‌های AI / ML صحبت می‌کنیم، ابزار و فناوری‌های مورد استفاده و مهارت مورد نیاز کاملا متفاوت از آن‌هایی است که در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری مرسوم استفاده می‌شود. برنامه‌های کاربردی AI / ML نیاز به یک زبان پایدار، امن، انعطاف‌پذیر و مجهز به ابزارهایی دارند که بتوانند نیازهای منحصر به فرد مختلف چنین پروژه‌هایی را برآورده کنند. پایتون همه این ویژگی‌ها را دارد، و از این رو، به یکی از زبان‌های مورد علاقه برنامه نویسان حرفه ای در این حوزه  تبدیل شده‌است . سادگی، سازگاری، استقلال پلتفرم، مجموعه بزرگ کتابخانه‌های دارای منابع و یک جامعه فعال پایتون آن را به ابزاری مناسب برای توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی تبدیل کرده‌است. 

 

کاربرد هوش مصنوعی با پایتون | آموزشگاه فکور

 

  5. توسعه GUI.Desktop با پایتون 

 

پایتون نه تنها دارای یک ساختار زبان انگلیسی است، بلکه دارای یک معماری ماژولار و توانایی کار بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف را نیز دارا می‌باشد. این جنبه‌ها، همراه با ابزارهای پردازش متن آن، پایتون را به یک انتخاب عالی برای توسعه برنامه‌های کاربری GUI مبتنی بر دسکتاپ تبدیل کرده است.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پویا است که به توسعه‌دهندگان در ایجاد آسان و کارآمد GUI کمک می‌کند. این ویژگی شامل یک لیست طولانی از ابزارهای داخلی مانند کیوی، PyQT، wxWidgets و چندین کتابخانه دیگر است. این کتابخانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌طور مؤثر و ایمن یک رابط کاربری کاربری موثر و کارامد  بسازید.

 

6. توسعه نرم افزار با پایتون

 

هدف ازفریم ورکا های پایتون و برنامه‌ها ساده‌سازی فرایند توسعه نرم‌افزار است. از توسعه برنامه‌های پیچیده که شامل محاسبات عددی و علمی برای توسعه برنامه‌های کاربردی دسکتاپ و وب است، پایتون می‌تواند همه آن‌ها را انجام دهد. به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از پایتون به عنوان یک زبان پشتیبانی برای کنترل، تست و مدیریت ساختار داده ها استفاده می‌کنند.

پایتون همچنین از تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها پشتیبانی می‌کند، در نتیجه فرایند ایجاد راه حل‌های سفارشی منهای تلاش و سرمایه‌گذاری اضافی زمان را ساده می‌کند. پایتون برای توسعه نرم‌افزار ایده‌آل است. شرکت های معروفی چون  گوگل، ردیت و نتفلیکس از پایتون استفاده می‌کنند.

 

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است