دسته بندی ها


امنیت شبکه، محافظت از زیرساخت شبکه مبنی بر جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، سوءاستفاده یا سرقت اطلاعات و داده ها ست. این شامل ایجاد یک زیرساخت امن برای دستگاه‌ها، برنامه‌ها، کاربران و  اطلاعات است تا بتوانند به صورت امن به فعالیت خود ادامه بدهند. امنیت شبکه از طریق ترکیب چندین لایه دفاعی در درون شبکه عمل می‌کند. هر لایه از امنیت شبکه، سیاست‌ها و کنترل‌های خود را  پیاده‌سازی می‌کند. کاربران مجاز، می توانند به منابع شبکه دسترسی پیدا ‌کنند، و کاربران غیر مجاز به منابع شبکه دسترسی نخواهند داشت.

در این مقاله از آموزشگاه فکور به اهمیت امنیت شبکه خواهیم پرداخت و مزایای امنیت شبکه را باهم مرور خواهیم کرد پس تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

 

دوره پیشنهادی: آموزش امنیت شبکه

 

امنیت شبکه چیست و چرا اهمیت بالایی دارد؟

امنیت شبکه حوزه‌ای از امنیت سایبری است که بر تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌ها در برابر تهدیدات سایبری داخلی و خارجی تمرکز دارد.

امنیت شبکه سه هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  •  جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به منابع شبکه، 
  •  تشخیص و متوقف کردن حملات سایبری و نفوذ امنیتی در حال انجام، 
  •  و اطمینان حاصل کردن از اینکه کاربران مجاز به دسترسی امن به منابع شبکه مورد نیاز خود در زمان تعیین شده هستند.

همانطور که پیاده سازی شبکه‌ها ی کامپیوتری با پیچیدگی های خود همراه است، خطر حملات سایبری نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، طبق گزارش شرکت  IBM در سال 2023 ، 82 درصد ازحفره امنیتی شبکه داده (حفره امنیتی که منجر به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس یا محرمانه می‌شود) که خیلی از  شرکت ها در جهان تجربه کرده‌اند، مربوط به داده‌های ذخیره شده درفضای ابری بوده است. این حملات هزینه‌بر بودند: میانگین هزینه جهانی یک حفره امنیتی داده حدود 4.45 میلیون دلار است و میانگین هزینه یک نقص داده در ایالات متحده بیش از دو برابر این مقدار، 9.48 میلیون دلار است. امنیت شبکه جهت محافظت از سلامت زیرساخت شبکه، منابع و ترافیک شبکه، با هدف پیشگیری از این حملات و کاهش تأثیرهای مالی و عملیاتی آن‌ها استفاده می‌شود..

 

امنیت شبکه چیست | آموزشگاه فکور

 

از امنیت شبکه چگونه استفاده کنیم؟

دیجیتالی شدن جهان ما را تغییر داده است. نحوه زندگی، کار، بازی و یادگیری ما همگی تغییر کرده‌اند. هر سازمانی که ‌بخواهد خدماتی را که مشتریان و کارکنان از آنها تقاضا می‌کنند، ارائه دهد، باید شبکه خود را محافظت کند. امنیت شبکه همچنین به شما در حفاظت از اطلاعات محرمانه خود در برابر هکرها کمک می‌کند.

انواع امنیت شبکه کدام است؟

  •     دیواره آتش (  Firewall )

یک دیواره آتش (فایروال) یک دستگاه امنیت شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را نظارت   و کنترل می‌کند و بر اساس یک مجموعه تعریف شده از قوانین امنیتی، تصمیم می‌گیرد که آیا ترافیک خاص را اجازه بدهد یا مسدود کند. دیواره‌های آتش کنترل ترافیک ورودی و خروجی در شبکه‌ها را با قوانین امنیتی پیش‌تعیین شده مدیریت می‌کنند.  دیواره آتش ترافیک ناخواسته را بلوکه می‌کنند و بخش ضروری‌ای از محاسبات روزمره هستند. امنیت شبکه به طور قابل توجهی به دیواره‌های آتش و به ویژه دیواره‌های آتش نسل بعدی ویژه تمرکز می‌کند که بر روی مسدود کردن نرم‌افزارهای مخرب و حملات برنامه تمرکز دارند..

  • تجزیه و تحلیل شبکه (Network Segmentation):

تجزیه و تحلیل شبکه، مرزهای بین بخش‌های شبکه را تعریف می‌کند که در آن داده ها بصورت گروهی با منفرد، با یک نقش مشترک در یک سازمان قرار دارند. به عنوان مثال، دروازه مرزی، شبکه را از اینترنت تجزیه و تحلیل می‌کند. تهدیدات محتمل در خارج از شبکه مورد بازبینی و تحلیل  قرار می‌گیرند و اطمینان حاصل می‌شود که داده‌های حساس سازمان درون شبکه بصورت امن باقی می‌مانند. سازمان‌ها می‌توانند با تعریف مرزهای داخلی اضافی در شبکه خود، امنیت و کنترل دسترسی بهتری را فراهم کنند.

  • کنترل دسترسی چیست؟

کنترل دسترسی کاربران ، گروه‌ها و دستگاه‌ها به سیستم‌های شبکه را تعریف می‌کند و به این ترتیب از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند. ادغام با عملیات احراز هویت و دسترسی (IAM) می‌تواند هویت کاربر را به خوبی تعیین می کند و سیاست‌های کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) تضمین می‌کند که فرد و دستگاه مجاز به دسترسی به داده ها می‌باشند.

  • شبکه خصوصی از راه دور (Remote Access VPN):

شبکه خصوصی از راه دور (Remote Access VPN) به افراد و کلاینت‌هایی مانند کاربران تلفنی، کاربران متحرک و مشتریان خارجی، دسترسی از راه دور و امن به شبکه  را فراهم می‌کند. هر میزبان معمولاً نرم‌افزار مشتری VPN را بارگذاری می‌کند یا از یک مشتری مبتنی بر وب استفاده می‌کند. حریم خصوصی و صحت اطلاعات حساس از طریق احراز هویت چند عاملی، اسکن انطباق پذیری پایانه و رمزنگاری تمامی داده‌های ارسالی تضمین می‌شود.

 

انواع امنیت شبکه چیست | آموزشگاه فکور

 

  • دسترسی شبکه با اعتماد صفر (Zero Trust Network Access - ZTNA):

مدل امنیت با اعتماد صفر بیان می‌کند که یک کاربر فقط باید به دسترسی و مجوزهایی که برای انجام نقش خود نیاز دارد، دسترسی داشته باشد. این رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به راهکارهای امنیت سنتی مانند شبکه‌های مجازی خصوصی (VPN) دارد که به کاربر دسترسی کامل به شبکه مقصد را می‌دهد. دسترسی شبکه با اعتماد صفر (ZTNA) که همچنین به عنوان راهکار حاشیه تعریف شده نرم‌افزاری (SDP) شناخته می‌شود، دسترسی جزئی به برنامه‌های سازمان را از کاربرانی که نیاز به آن دسترسی برای انجام وظایف خود دارند، مجاز می‌کند.

  • Email Security

امنیت ایمیل به هر فرایند، محصول و خدماتی اطلاق می‌شود که برای حفاظت از حساب‌های ایمیل و محتوای ایمیل شما در برابر تهدیدات خارجی طراحی شده است. بیشتر ارائه دهندگان خدمات ایمیل ویژگی‌های امنیتی درون سازمانی را برای حفظ امنیت شما فراهم می‌کنند.

  • Data Loss Prevention (DLP)

پیشگیری از  دست دادن داده (DLP) یک روش امنیت سایبری است که فناوری و بهترین روش‌ها را ترکیب می‌کند تا از انتشار اطلاعات حساس به خارج از یک سازمان جلوگیری کند، به ویژه از داده‌های تنظیم شده مانند اطلاعات شناسایی شخصی (PII) و داده‌های مربوط به رفع تعهدات, HIPAA SOX، PCI DSS و غیره...

Intrusion Prevention Systems (IPS)

  • سیستم‌های جلوگیری از نفوذ (IPS)

فناوری‌های IPS قادر به تشخیص یا جلوگیری از حملات امنیتی شبکه مانند حملات نیروی خام، حملات انکار سرویس (DoS) و بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده هستند. آسیب‌پذیری یک ضعف است که به عنوان مثال در یک سیستم نرم‌افزاری وجود دارد و استفاده از آن ضعف برای کنترل آن سیستم است. هنگامی که یک  نقص  در شبکه پیدا می شود، معمولاً یک فرصت برای حملات سایبری و هکرها  برای نفوذ در شبکه مورد نظر است. در این موارد، می‌توان از یک سیستم جلوگیری از نفوذ استفاده کرد تا به سرعت این حملات را مسدود کند.

  • امنیت شبکه ابری  Cloud Network Security

امروزه اکثر برنامه‌ها و داده ها به صورت انحصاری در مراکز داده محلی میزبانی نمی‌شوند. حفاظت از مرکز داده مدرن نیازمند انعطاف‌پذیری و نوآوری بیشتر است . بهترین راهکار و جایگزین این روش سنتی استفاده از شبکه ایری است . راهکارهای شبکه‌سازی تعریف شده توسط نرم‌افزار (SDN) و شبکه وسیع تعریف شده توسط نرم‌افزار (SD-WAN) امکان راه‌اندازی راهکارهای امنیت شبکه در پیاده‌سازی‌های خصوصی، عمومی، ترکیبی و به عنوان سرویس دیوار آتش میزبانی شده در ابر (FWaaS) را فراهم می‌کنند.

 

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است