دسته بندی ها


اگر در جستجوی کاربران جزء نتایج صفحه اول گوگل نباشید، باخته‌اید! طبق آمار حدود ۹۲% از سهم بازار موتورهای جستجو در جهان متعلق به گوگل Google است و روزانه 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود. تا به حال به جایگاه خودتان در این بازار دقت کرده‌اید؟

در واقع اگر سایت شما در نتایج جستجو صفحه اول گوگل نباشد، انگار شما در فضای وب وجود ندارید. چرا که تنها ۲۵% از کاربران ممکن است برای یافتن پاسخ خود به صفحه دوم نتایج هم رجوع کنند. اما چطور می‌توان در صفحه اول نتایج گوگل بود؟

سئو و بهینه سازی وب سایت، یک شاه‌کلید برای ورود به بازار گسترده دنیای وب برای شماست که شما را به صفحه نخست گوگل می‌آورد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید سئو چیست بهتر است بدانید که سئو یک سرمایه‌گذاری برای شماست و لازم است با اطلاعات وارد دنیای آن شوید تا به سود‌دهی برسید. با ما همراه باشید تا شما را با این سرمایه گذاری مدرن و پرسود آشنا کنیم.

اگر یک سئو کار هستید یا اینکه قصد دارید سئو و بهینه سازی سایت را فرا بگیرید. در این بخش از آموزشگاه فکور با ما همراه شوید.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش سئو  و بهینه سازی سایت 

 

مفهوم سئو مخفف چیست؟

 

فرآیند بهینه سازی و مهندسی محتوای سایت را سئو SEO می‌گوییم. در این فرآیند ما فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم تا موتورهای جستجو، محتوای سایت ما را بهتر درک کرده و بتوانند پاسخ مناسبی به جستجو کاربران خود ارائه دهند. در سئو سایت تلاش می‌شود با استفاده از ارزشمندترین کلمات کلیدی، هدف گذاری اصولی در مناسب ترین صفحات انجام شود تا این صفحات در رتبه‌های نخست گوگل به نمایش در بیایند. گوگل همواره در تلاش است تا بهترین پاسخ را در کمترین زمان ممکن به کاربران خود بدهد. سایت‌هایی که طبق فاکتورهای گوگل مفید شناخته شوند، شانس بالاتری برای دیده شدن و کسب رتبه‌های برتر در جستجوها را به خود اختصاص می‌دهند. به طور کلی در رقابت سئو باید محتوایی جامع با ارجاع از معتبرترین منابع را در یک سایت عالی داشته باشید. با جستجو کاربر در گوگل، در هر صفحه تا ۱۰ پیشنهاد و نتیجه مرتبط به جستجو او نمایش داده می‌شود. درصورتی که در میان این نتایج تعداد کلیک بیشتری روی یک سایت باشد گوگل تصمیم می‌گیرد جایگاه آن سایت را بهبود داده و به رتبه‌های بالاتر بیاورد. البته این تمام ماجرا نیست علاوه بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران در سایت تا بازگشت دوباره به صفحه اولیه‌ی نتایج جستجو هم بسیار مهم است. به این معنا که اگر کاربر بعد از کلیک روی یک صفحه از سایتی، بعد از زمان کوتاهی یا حتی بلافاصله آن صفحه را ترک کرده و برای دریافت اطلاعات به سایت‌های دیگر وارد شود، گوگل برای این سایت امتیاز منفی اعمال می‌کند. در حقیقت گوگل بیش از ۲۱۰ فاکتور را برای سنجش سایت‌ها در الگوریتم خود دارد .

 

چگونه سئو و بهینه سازی سایت را انجام دهیم | آموزشگاه فکور

 

مقاله پیشنهادی: سئو سایت

 

قوانین سئو چیست | چرا سئو سایت اهمیت زیادی دارد؟

 

طبق آمار و مطالعات اخیر معمولا ۳ نتیجه اول در صفحه جستجو گوگل، نزدیک به ۴۰ درصد نرخ کلیک کاربران را به خود اختصاص می‌دهند! و همانطور که گفته شد اگر در نتایج صفحه اول گوگل نباشید، دیده نمی‌شوید و باید به دنبال راه‌حل باشید. اما سئو در این زمینه چطور کمک می‌کند؟

در فرآیند سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، هدف نهایی ایجاد سایتی با دامنه قوی، طراحی زیبا و بدون نقص است که از طریق جستجو به راحتی قابل دستیابی باشد و کاربر یا مخاطب هدف از بازدید و استفاده از سایت تجربه فوق العاده‌ای داشته باشند. بکارگیری اصول سئو جایگاه شما را در نتایج جستجو ارتقا داده و ضمن افزایش کاربر و هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت، به فروش بیشتر منجر می‌شود. طبیعتا با قرارگرفتن در جایگاه بهتر نسبت به رقبا شانس بیشتری برای جذب کاربران و کسب درآمد بیشتر دارید. همان‌طور که اشاره شد سئو یک سرمایه‌گذاریست! چرا که نسبت به دیگر روش‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بازگشت سرمایه قابل توجهی دارد. بنابراین اگر دنبال توسعه کسب و کار خود هستید، اولین قدم، سرمایه گذاری در زمینه سئو وب سایت است.

سئو دارای تکنیک‌های بسیاریست که برخی از این روش‌ها هم غیراخلاقی هستند! سئو کلاه سیاه یکی از این روش‌هاست که ممکن است شما را سریع به نتایج خوب اما موقتی برساند. گوگل با شناسایی استفاده از این تکنیک‌ها سایت‌ را به سرعت جریمه کرده و حتی ممکن است با پنالتی شدن سایت تمام هزینه‌ها و تلاش‌های شما هدر رود. بنابراین هنگام انتخاب متخصصان سئو خود باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. سئو کلاه سفید از روش‌های سئو سایت است که مطابق با استانداردهای گوگل بوده و بهبود رتبه سایت در این روش کمی زمان‌بر است اما نتایج به دست آمده از طریق سئو کلاه سفید، مطمئن، مجاز و ماندگار هستند.  سه مرحله مهم و کلیدی در سئو سایت وجود دارند که از اهمیت بالایی برخوردارند:

 

۱. سئو تکنیکال Technical SEO:

 

بهینه سازی سایت از نظر کدنویسی، بالا بردن سرعت وب سایت، نوع طراحی و ریسپانسیو بودن سایت (سازگاری سایت با گوشی تلفن همراه، تبلت و...) در این دسته قرار می‌گیرند. برای شروع فرآیند بهینه سازی سایت، پیش از هر چیز به یک سایت استاندارد و سئو بیس نیازمندیم . این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمامی فعالیت‌های بعدی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای مثال با افزایش یک ثانیه در زمان بارگذاری صفحه، میزان بازدید کاربران حدود ۷% کاهش پیدا می‌کند.

 

2. سئوی داخلی، سئو محتوا On Page SEO :

 

در این خدمات روی محتواهای داخلی سایت و لینک‌ها تمرکز می‌شود. به عبارتی هر آن چه که در سایت بارگذاری شود یا هر تغییری در داخل سایت روی سئو سایت موثر است. رعایت فاکتورهای سئو داخلی با استفاده و درج محتوای مفید و کاربرپسند به راحتی و بدون صرف وقت و هزینه زیاد، رتبه دلخواه را به وب سایت ما می‌دهد. در واقع هسته اصلی و مهم در سئو محتوا است. اما چه محتوایی از نظر گوگل باکیفیت و کاربر پسند است؟

محتواهایی که در انتشارشان مداومت باشد، محتوای غیرکپی، منحصر به فرد، ارزشمند و بالای ۱۰۰۰ کلمه، محتوای به روز و تازه، محتوای عمیق با ساختار و سازماندهی اصولی و خوانا بنابراین فعالیت تیم محتوانویس و میزان دانش و مهارت‌ و شیوه نگارش‌شان بسیار مهم است.

 

چگونه سئو کار شویم | آموزشگاه فکور

 

3.  سئوی خارجی Off Page SEO :

 

با انجام اصولی موارد قبل، سایت شما به صفحه اول نتایج گوگل می‌رسد اما برای رسیدن به جایگاههای نخست گوگل و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر نیاز به سئو خارجی بوسیله لینک سازی اصولی و هدفمند است. این لینک‌ها علاوه‌بر بهبود موقعیت سایت در نتایج، به شهرت برند و اعتبار دامنه سایت هم کمک می‌کنند. به طور خلاصه می توان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، خرید بک لینک (لینک بیلدینگ) هدفمند به صورت رپورتاژ آگهی را زیرمجموعه سئو خارجی سایت معرفی کرد.

 

و اما سوال خیلی مهم که برای خیلی از عزیزان ممکن است پیش بیاید این است:

 

سئو و بیهنه سازی یک سایت چقدر زمان می برد؟

 

قبل از شروع پروژه سئو این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که برای رسیدن به صفحه اول گوگل چقدر زمان لازم است؟

و چقدر طول می‌کشد تا به صفحه اول نتایج جستجو برسیم؟

به صورت واضح باید بگوییم که هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال نمی‌توان داشت. چراکه سئو اصولی یک پروژه زمان‌بر است و زمان رسیدن به صفحه اول گوگل تحت تاثیر عوامل بسیاری ازجمله میزان جستجو و سختی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری شما و ... متفاوت است. اما در بازه زمانی ۳ ماه پیشرفت جایگاه سایت در کلمات کلیدی قابل مشاهده بوده و به طور معمول حداقل ۶ ماه زمان برای دستیابی به صفحه اول گوگل لازم است. بنابراین تردید نکرده و هرچه زودتر شروع کنید تا زودتر به سهم‌تان از بازار بزرگ مشتریان دسترسی پیدا کنید.

 

قیمت سئو سایت براساس چه پارامترهایی تعیین می شود؟

 

همان طور که قبل تر اشاره کردیم هزینه کردن برای سئو یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما برای تعیین بودجه مورد نیاز تبلیغات و مارکتینگ یک پروژه لازم است قبل از شروع کار در مورد تعرفه سئو بدانید.

 

چرا سئو و بهینه سازی مهم است | آموزشگاه فکور

 

در واقع آنچه که باعث تفاوت قیمت در سئو یک وب سایت میشود به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهمترین این موارد می تواند شامل پارامترهای زیر باشد:

  • تعداد کلمات کلیدی هدف بخشی از حجم پروژه را مشخص می‌کند، از سوی دیگر سختی پروژه عامل تعیین‌کننده‌ای در هزینه سئو سایت است. هرچقدر رقابت در یک حوزه کاری و در کلمات کلیدی مربوطه بیشتر باشد، به فعالیت بیشتری برای سئو وب سایت نیاز است و طبیعتا این میزان سختی باعث افزایش قیمت سئو این وب سایت‌ها می‌شود.
  • بررسی سایت از نظر ساختار برنامه نویسی است چرا که درصورتی‌که سایتی از زیرساخت درستی برخوردار نباشد، شرط لازم رتبه نخست گرفتن در گوگل را نخواهد داشت و همین موضوع فعالیت روی سئو داخلی و خارجی صفحات را سخت و در مواردی بی‌فایده می‌کند.

 

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

موسی اصلانی
موسی اصلانی
1 ماه پیش

مقاله بسیار خوبی برای آموزش سئو بود. واقعا ممنونم