دسته بندی ها


یک برنامه‌نویس کامپیوتر فرصتی پیدا میکند تا در محیط‌های متنوع با چالش‌هایی که روبرو می‌شود، توانایی تحلیل و حل مسئله را پیدا کند.

حرفه برنامه نویسی نیازمند ذهنی خلاق و باهوش ، و در عین حال باید از  دانش و تجربه قابل توجهی برخوردار باشد. آشنایی بیشتر با این حرفه و الزامات آن ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید تشخیص دهید که آیا  شغل برنامه نویس مناسب شما است یا نه?

در این مقاله از آموزشگاه کامپیوتر فکور، قصد داریم درباره وظایف یک برنامه‌نویس کامپیوتر صحبت کنیم، و هم چنین  راه‌های تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس کامپیوتر را بررسی ‌کنیم، مهارت‌های ضروری

برای این حرفه را لیست کنیم و برخی از موضوعات مهم مرتبط با مسیر حرفه‌ای برنامه نویسی را مرورکنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

 

برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه‌نویس کامپیوتر به شخصی گفته می شود که در یک یا چند زبان برنامه نویسی تسلط و تجربه کافی برای پیاده سازی کد ها ی برنامه نویسی را داراست.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش برنامه نویسی پروژه محور برای ورود به بازار کار 

1. یادگیری یک زبان برنامه نویسی

یک برنامه‌نویس معمولاً رابط‌های کاربری برای برنامه‌های کامپیوتر پیاده سازی می‌کنند و آزمون تست و خطا بر روی برنامه‌هایی که نوشته‌اند، انجام می‌دهند. برنامه نویسان باید اطمینان داشته باشند که عملکرد کدی که نوشته شده مناسب است و سپس آن را برای یافتن احتمالی باگ‌ها یا مشکلات دیگر بیشترتست می‌کنند. این ممکن است پس از انتشار برنامه، اپلیکیشن و یا سایت مربوط توسط شرکت کارفرما ادامه یابد. به عنوان نتیجه، برنامه‌نویسان کامپیوتر اغلب راه‌حل‌ ها و راهکارها را برای حل مشکلات جدید و موارد امنیتی ارائه می‌دهند.

 

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم | آموزشگاه فکور

 

برنامه‌نویسان کامپیوتر به طور کلی به یکی از دو دسته تعلق دارند، اما آن‌ها اغلب در پروژه‌ها همکاری می‌کنند تا سازگاری بین برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های سخت‌افزاری را انجام دهند.

دو دسته مهم برنامه نویسان کدام است؟

دسته‌های برنامه‌نویسان کامپیوتر عبارتند از:

  •  برنامه‌نویسان برنامه‌ها و اپلیکیشن ها:

این برنامه‌نویسان مسئول نوشتن کد برنامه نویسی، بهینه‌سازی کد ها و سفارشی‌سازی کد برای وب سایت ها ، و اپلیکیشن ها  هستند که با اهداف خاصی ایجاد شده‌اند. این برنامه‌ها ممکن است شامل اپلیکیشن موبایل و بازی‌های کامپیوتری باشند.

  • برنامه‌نویسان سیستم:

این برنامه‌نویسان مسئول ایجاد سیستم‌عامل و اطمینان از اینکه برنامه‌ها با سیستم‌های عامل به صورت مطلوب کار می‌کنند، هستند. این نیازمند در نظر گرفتن هدف کلی پروژه و نحوه کارکرد هر بخش است.

2. شرکت در دوره های برنامه نویسی و گرفتن مدرک 

برنامه نویس کامپیوتر باید عاشق برنامه‌نویسی و کد زنی باشد و همچنین دانش کلی از برخی مفاهیم مهم و پایه ای برنامه نویسی را داشته باشد. کارفرمایان اغلب به دنبال برنامه‌نویسانی هستند که در کدنویسی  تجربه و تسلط کافی را دارا باشند، بنابراین یادگیری اصول برنامه نویسی و توسعه عادت‌های خوب در کدنویسی در ابتدای مراحل بسیار حیاتی است. شما می‌توانید بسیاری از این مفاهیم پایه ای را در دوران دبیرستان یا دوران دانشگاهس یاد بگیرید، هم چنین منابعی مانند کتاب‌ها و وبسایت‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی به صورت خود آموز (self Study) وجود دارند و بسیاری از منابع برنامه نویسی مثل وب سایت ها و اپلیکیشن ها  به صورت رایگان در دسترس  شما هستند.

 

درآمد برنامه نویسی در ایران | آموزشگاه فکور

 

یکی از موضوعات مهم این است که پیش از رفتن به دانشگاه ، شروع به یادگیری کدنویسی به صورت خود خوان کنید تا دانش پایه‌ای را که  مدنظر دارید بدست آورید. منابع مهم برای یادگیری برنامه نویسی و انجام پروژه: وب سایت ها زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که میتوانید شروع به  یادگیری برنامه نویسی کنید و سریعتر به یک برنامه نویس تبدیل شوید. درزیر چند وب سایت را معرفی خواهیم کرد.

https://www.frontendmentor.io/

http://exercism.org/

https://stackblitz.com/

https://www.spoj.com/

https://www.codechef.com/

می توانید در این سایت با جی میل یا ایمیل خودتان یک حساب کاربری درست کنید و بصورت واقعی شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید.

 

هر چند ممکن است بدون دریافت مدرک تحصیلی بتوانید برنامه‌نویس کامپیوتر شوید، اما بسیاری از کارفرمایان به دنبال داشتن یک مدرک هستند. در نظر داشته باشید که دریافت مدرک کارشناسی در

رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، سیستم‌های اطلاعاتی، ریاضیات یا فناوری اطلاعات می‌تواند مفید باشد.

 

 3. انتخاب حوزه تخصصی

از آنجایی که زبان‌های برنامه‌نویسی  مختلف زیادی وجود دارند، انتخاب یک حوزه تخصصی برای اطمینان از داشتن سطح مهارت مورد نیاز برای کار در حوزه مورد نظرتان بسیار مهم است. درباره علایق خود و انواع پروژه‌هایی که از کد نویسی کردن آن ها لذت می‌برید یا می‌خواهید به پایان برسانید فکر کنید و از این اطلاعات برای کمک به شما در انتخاب تخصص خود استفاده کنید. فرصت‌هایی را بررسی کنید تا دانش خود را در مسیر انتخاب شده خود بیشتر توسعه دهید، مانند دوره‌های مرتبط با تسلط بر یک زبان  برنامه نویس خاص. اگر مطمئن نیستید که باید در چه چیزی تخصص داشته باشید، در نظر بگیرید که بر روی یک زبان چند منظوره یا یک زبانی که با زار کار خوبی دارد و هم چنین به آن زبان برنامه نویسی علاقه دارید تمرکز کنید تا به شما کمک کند به یک برنامه نویس تبدیل شوید.

4. کسب تجربه‌ی عملی و تسلط کافی

تجربه‌ی مستقیم در زمینه برنامه‌نویسی می‌تواند به دانشی که از یادگیری خودآموز یا یادگیری دردانشگاه یا هر آموزشگاه برنامه نویسی به دست می‌آورید اضافه شود. کارفرمایان اغلب ارزش تجربه‌ی عملی را به علاوه‌ی دستاوردهای تحصیلی ارزیابی می‌کنند، بنابراین به دنبال فرصت‌هایی برای کسب تجربه بگردید. در نظر داشته باشید که با شروع به پروژه‌های کوچک می‌توانید در توسعه‌ی مهارت‌های خود کمک شایانی بکنید، سپس در پروژه‌های پیچیده‌تری وارد شوید و خود را محک بزنید. یکی از گزینه‌ها داوطلب شدن در پروژه‌های برنامه‌نویسی است. خیریه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی اغلب به دنبال افرادی هستند که مایل به ارائه استعدادها و تجربه‌های خود هستند. گزینه دیگر این است که به دنبال یک کارآموزی بگردید که به شما امکان می‌دهد در پروژه‌های برنامه‌نویسی با سطح جنیورکار کنید و با نظارت یک توسعه‌دهنده یا مدیر ارشد کار کنید. این کار همچنین ممکن است به شما کمک کند تا شبکه‌ی آشنایی خود را گسترش دهید و درباره فرصت‌های شغلی آینده ممکن است اطلاعاتی کسب کنید.

 5. ادامه‌ی پیشرفت در حوزه برنامه‌نویسی

در حرفه برنامه نویسی همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد. زبان های برنامه نویسی توسعه می‌ یابند، تغییر  میکنند و بازنگری می شوند. ادامه‌ی مسیر  یادگیری تداوم و پیوستگی و توسعه مهارت‌ها در برنامه نویسی برای حفظ رقابتی بودن بسیار حیاتی است.

 

آموزش برنامه نویسی رایگان | آموزشگاه فکور

6. توسعه روابط با سایر برنامه نویسان

توسعه و تقویت شبکه‌ی ارتباطی ، شرکت در کارهای تیمی و انجمن های برنامه نویسی  با سایر برنامه‌نویسان  یا افرادی در شغل‌های مشابه نیز برای رشد شغلی اهمیت دارد. بررسی پیوستن به یک جامعه فعال از برنامه‌نویسان، به صورت آنلاین یا در دنیای واقعی، می‌تواند به شما کمک کند تا درباره فرصت‌های جدید مطلع شوید و راه‌هایی برای توسعه مهارت‌هایتان کشف کنید. سعی کنید در هر رویداد محلی و مجازی مثل کنفرانس‌ها و جلسات آنلاین و حضوری، شرکت کنید تا فرصت‌های زیادی برای گسترش شبکه و آشنایی با برنامه نویسان دیگر داشته باشید.

و اما یک مسئله خیلی مهم تر که خیلی از عزیزان از ما پرسیده بودن و اون هم درآمد و حقوق برنامه نویس بود که در ادامه به این مسئله می پردازیم:

حقوق و دستمزد یک برنامه نویس

میانگین حقوق  برای یک برنامه‌نویس کامپیوتر در سال، ۷۲,۵۰۸ هزار دلار است. که با احتساب دلار 60 هزار تومانی معادل 4،350،480،000 میلیارد خواهد بود . در کشور خودمان ایران حقوق پایه یک برنامه نویس از 12 میلیون تومان در ماه شروع می شود و تا 30 میلیون در ماه متغیر است. لازم به ذکر است که حقوق برنامه‌نویسان کامپیوتر متفاوت است. عواملی که تأثیر می‌گذارند شامل سطح تجربه و تسلط ، حوزه تخصص برنامه نویس (فرانت اند یا بک اند)، و هم چنین به کارفرما و مکان جغرافیایی بستگی دارد.

کلام آخر

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس کامپیوتر، توسعه مهارت‌های فنی و نرم‌افزاری لازم است. مهارت‌های فنی مهارت‌هایی است که مربوط به یک شغل خاص هستند، و مهارت‌های مرتبط با این حوزه شامل زبان‌های برنامه‌نویسی می‌شود.

 

 

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است