دسته بندی ها


آینده برنامه نویسی و ۵ پیش بینی برای آینده این شغل

طی چند سال اخیر شاهد افزایش تعداد برنامه نویسان و فرصت استخدام برنامه نویس در بازار کار هستیم و امروزه شاهد ظهور و سقوط چندین زبان و ابزار برنامه نویسی هستیم، که توسط برنامه نویسان آزمایش و استفاده شده است. کار در زمینه توسعه نرم افزار یک شغل پویا است و نیازهای شغلی آنان به طور مداوم در حال تغییر است. بنابراین به عنوان یک برنامه نویس یا developer مهم است که چشم به ترندها و فن آوری‌هایی نوظهور در آینده داشته باشید تا بتوانید به بهبود کار خود و پیشرفت این شغل کمک کنید. آینده شغلی برنامه نویسی تماما به این عوامل بستگی دارد و پیش بینی‌هایی برای آن شده است.

در این مقاله از آموزشگاه فکور قصد داریم تا در مورد پنج پیش بینی برای ۱۰ سال شغل برنامه نویسی صحبت کنیم و درباره آینده شغلی برنامه نویسی بیشتر بگوییم.

 

۱- برنامه نویسی  انتزاعیتر  و خلاصه‌تر خواهد بود

ترندهایی مانند فن آوری‌های بدون سرور، پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های کمتر کدنویسی شده نشان می‌دهند که بسیاری از برنامه نویسان ممکن است در آینده به صورت انتزاعی‌تر و خلاصه‌تر کار کنند. همچنین در آینده ممکن است شاهد این باشیم که به مرور، زبان‌های برنامه نویسی قدیمی از رده خارج شوند و جای خود را به زبان‌های جدید بدهند.

متخصصان حوزه برنامه نویسی پیش بینی می‌کنند که در آینده شاهد استفاده بیشتر از فناوری‌‌هایی نظری، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را شاهد خواهیم بود؛ به این معنی که برنامه نویسان باید برای ساخت اپلیکیشن‌ها سراغ این فناوری‌ها بروند و کار با آنها را خیلی سریع یاد بگیرند. مطمئنا کار با این فناوری‌ها، برنامه نویسی را بسیار آسان‌تر می‌کند و آینده شغلی برنامه نویسی به یادگیری و همگام شدن با این فناوری‌ها بستگی دارد.                                            

                                    آموزش برنامه نویسی با هوش مصنوعی- آموزشگاه فکور

 

2.آینده برنامه نویسی به هوش مصنوعی گره خورده است

این روزها هوش مصنوعی قدم‌های اولیه برای ورود به مجموعه ابزارهای مورد استفاده توسط برنامه‌نویسان را برداشته است؛ به عنوان مثال هم‌اکنون در بسیاری از تراشه‌ها، یک یا چند هسته‌ اختصاصی برای پردازش‌های مربوط به این فناوری در نظر گرفته می‌شود.

از سویی دیگر مایکروسافت برای این فناوری یک پلتفرم اختصاصی را در سیستم عامل ویندوز 10 و ویندوز ۱۱ گنجانده است که برنامه‌نویسان می‌توانند در هنگام تولید برنامه‌های مختلف، از کدها و مدل‌های آماده و مبتنی بر Machine Learning  (یادگیری ماشین) در آن بهره بگیرند.

انتظار می‌رود با استفاده از این پلتفرم‌ها، در آینده‌ی نزدیک هوش مصنوعی به یک جزء جدانشدنی از برنامه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز تبدیل شود.

محققان دانشگاه Rice نیز چندی پیش از اپلیکیشنی با عنوان BAYOU رونمایی کردند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کدنویسی به زبان جاوا را بسیار ساده‌تر کند. جاوا از نظر برخی کاربران بهترین زبان برنامه نویسی در دنیا است. این زبان برنامه‌نویسی پایه BAYOU را قادر می‌سازد به عنوان یک موتور جستجوی هوشمند عمل کند. در ادامه BAYOU با دریافت چند کلمه‌‌ی کلیدی از سوی کاربران، کدهای آماده و مناسب با نیازهای آن‌ها را تولید و به نمایش بگذارد.

 

3. یک زبان برنامه نویسی جهانی بوجود می‌آید

برای بهره‌مندی از مزایای فن آوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیری برنامه نویسی و انجام آن توسط مبتدیان باید آسان باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون که یکی از زبان های برنامه نویسی آینده دار به شمار می‌آید، ممکن است بزرگترین و مهم‌ترین نقش را در میان دیگر زبان‌های برنامه نویسی بازی کند، که به دلیل نوع ساختاری که دارد ممکن است شبیه به زبان انگلیسی باشد، اما استفاده از آنها بسیار ساده‌تر است. اپلیکیشن‌ها با استفاده از بلوک‌های کد برنامه نویسی ساخته می‌شوند، مانند بلوک‌های الفبای چوبی که در زمان کودکی از آنها استفاده می‌کردیم تا آنها را در کنار هم قرار دهیم و یک کلمه را بسازیم. برنامه نویسان قادر خواهند بود، تا بلوک‌های کدی را برای اجرای هر کارکرد مورد نیاز خود، به هم متصل کنند و حتی ممکن است بلوک‌ها نیازی به نوشتن کد به صورت متنی نداشته باشند.

زبان های برنامه نویسی آینده ممکن است شامل تصاویر بصری از تبدیل داده‌ها باشند؛ به عنوان مثال یک برنامه نویس ممکن است تصویر یک تقویم را در اپلیکیشنی قرار دهد و کاربر بتواند با استفاده از آن تاریخ را انتخاب و تعیین کند. حتی برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از برنامه نویسی و بلوک‌های کدی، حالت لمسی در اپلیکیشن ایجاد کنند که به افراد نابینا کمک می‌کند بدون دیدن چیزی، با اپلیکیشن‌ها کار کنند..

                                     بررسی آینده شغلی برنامه نویسی- آموزشگاه فکور

 

4.تمام برنامه‌نویسان ملزم به استفاده از دیتا و آنالیز آن‌ها هستند

بخش دیگری از کارشناسان معتقدند که برنامه‌نویسانی که قصد دارند در آینده در این حوزه کاری پردرآمد به فعالیت بپردازند، نیاز خواهند داشت که مهارت بیشتری در بخش بررسی و آنالیز دیتا کسب کنند.

آن‌ها اعلام کرده‌اند که این مهارت‌ها شامل آنالیز اطلاعات آماری، خطی، غیرخطی، Machine Learning (یادگیری ماشین) و حتی هوش مصنوعی می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی‌‌ها در آینده برنامه نویسی نیازمند استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات خواهد بود.

 

5. برنامه نویسان یک اصل اساسی در سیستم آموزش خواهند شد

برای دانشجویان، برنامه نویسی به یک اصل اساسی آموزش در خواندن، نوشتن و حساب و کتاب تبدیل خواهد شد. هر شغل حرفه‌ای در آینده به مهارت در تهیه آنالیز داده برای مجموعه داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و استفاده از شبیه سازی برای کاهش هزینه آزمایش و ساخت نیاز دارد.

توصیه بزرگان و متخصصان این حوزه به علاقه مندان برنامه نویسی این است که در برنامه نویسی سراغ یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا مانند پایتون بروند و کار خود را با این زبان‌ها آغاز کنند، تا بتوانند پایه خود را در این حرفه محکم کنند و مفاهیم برنامه نویسی از پایه یاد بگیرند.

توصیه متخصصان برای برنامه نویسانی که در حال حاضر وارد این حرفه شدند یا کار می‌کنند این است که، معماری و ساختار پشت ابزارها و چارچوب‌هایی که استفاده می‌کنید را یاد بگیرید تا بتوانید خیلی راحت‌تر با این زبان‌ها کار کنید و در آنها پیشرفت کنید.

زبان‌های برنامه نویسی مدام در حال تغییر هستند، چارچوب آنها تغییر می‌کند، فروشندگان تغییر می‌کنند، اما این الگوهای مدام توسط افراد بزرگ استفاده شده و خود را با این تغییرات به روز کردند. اگر این موضوع را درک کنید، می‌توانید با بروز فن آوری‌های جدید، تفاوت‌ها را مشاهده کنید و آنچه را که قبلاً در این زمینه انجام می‌دادید را به روز کنید و  از آن استفاده بهینه کنید.

                                  آموزش برنامه نویسی پروژه محور- آموزشگاه فکور

درباره نویسنده

هادی قدیمی
هادی قدیمی
شروع فعالیت از 4 ماه پیش

برای ثبت دیدگاه ابتدا ثبت نام کنید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است